Selecteer een pagina

Problemen met TPMS (BandenSpanningsControleSysteem)

Techniek | 0 Reacties

Het komt regelmatig voor dat klanten bij mij langskomen omdat het (TPMS) lampje van het bandenspanningscontrolesyteem brandt. Vaak is de oorzaak een lekke band maar het kan ook zijn dat de batterijen van de sensoren leeg zijn. In het laatste geval moet de sensor vervangen worden omdat de sensor volledig dicht-geseald is en de batterij niet separaat te vervangen is.

TPMS wat is dat?
TPMS staat voor Tyre Pressure Monitoring System in gewoon Nederlands; ” bandenspanningscontrolesysteem” Dit zijn elektronische sensoren die in de wielen gemonteerd zijn welke continu de bandenspanning van de banden registreren en doorgeven naar de boordcomputer (ECU). Zodra de bandenspanning van één van de banden te hoog of te laag is krijgt u automatisch een melding op het dashboard dat er iets mis is. 

Testen van de sensor
Met mijn test apparatuur kan ik zien of de sensor nog reageert m.a.w. of de sensor nog in staat is om data uit te wisselen met de computer van de auto. Als de sensor defect is of als de batterij leeg is zal de sensor niet meer reageren op het signaal van mijn tester. Na het vervangen van de sensor zal het systeem weer naar behoren werken.

Ouderdom van de sensoren
Als de sensoren 7 jaar of ouder zijn dan is de kans groot dat de batterij, welke zich in de sensor bevindt, leeg begint te raken. Vaak vallen de sensoren dan kort na elkaar in storing omdat de batterijen op zijn. Ik adviseer in dat geval om dan meteen maar alle vier de TMPS sensoren te vervangen.

Wat kost het om een TPMS/Bandenspanningssensor te vervangen?
Je moet rekenen op een bedrag van €50,- à €60,- per stuk waarbij het inleren van de ID-codes en montage van de sensor in het wiel is inbegrepen.

Laat het mij weten als je vragen hebt of een afspraak wilt maken. Ik ben bereikbaar via: +31 629 254 888

Andere onderwerpen m.b.t. TPMS → Is TPMS verplicht?

CARAVANBANDEN, denk aan uw veiligheid

CARAVANBANDEN, denk aan uw veiligheid

Over het algemeen ontstaan er problemen met caravanbanden doordat de meeste caravans langdurig op één plek stil staan. Door het hoge gewicht (verdeeld over slechts 2 wielen i.p.v. 4 wielen bij een auto) wat constant op de banden drukt wordt het loopvlak van de band...

Waarom moet een ventiel worden vervangen?

Waarom moet een ventiel worden vervangen?

Een rubber ventiel krijgt tijdens zijn “leven”heel wat te voorduren. Tienduizenden keren opwarmen en afkoelen, zonlicht, de centrifugaalkracht die het ventiel constant laat bewegen, pekel en ga zo maar door. Geen wonder dat op een gegeven moment de rek eruit is. Het...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *