Selecteer een pagina

Ik hoor een vreemd geluid in mijn auto

Informatie | 0 Reacties

Klant: Als ik over een gladde geasfalteerde weg rij, hoor ik een hard bonkend/zwaar zoemend geluid in mijn auto en het lijkt wel of het van achter komt. Wat zou dat kunnen zijn?

GB: Grote kans dat het probleem wordt veroorzaakt door zaagtandslijtage in het profiel van uw achterbanden, ook wel “cuppen” genoemd. Het is ons in de loop der jaren opgevallen dat dit meestal voorkomt bij auto’s met voorwielaandrijving die een starre achteras hebben.

Info oorzaak gecupte banden

Gecupte banden kunnen ontstaan door een aantal oorzaken. Door onjuiste uitlijning, te lage bandenspanning, onjuiste bandenkeuze of defecte schokbrekers.

Uitlijning

Om een voertuig, met name bij hoge snelheid, een grotere rechtuit-stabiliteit te geven, geeft een autofabrikant de wielen op de achteras vaak meer toespoor. Hierdoor zal het linkerachterwiel altijd iets naar rechts willen lopen en het rechterachterwiel naar links. Echter, beide wielen worden door de stand van de as “gedwongen” om onder een bepaalde hoek te draaien terwijl de band “liever” rechtuit zou willen draaien. Er ontstaat wringing in het profiel en als de constructeur van de banden te grote grote profielblokken heeft gebruikt op de schouder van de band heeft dit tot gevolg dat de band op de schouder die het meest belast wordt, onregelmatig zal slijten.

TOESPOOR VAN BOVENAF GEZIEN

Bandenspanning

Om cuppende banden te voorkomen is het ook belangrijk dat de banden de juiste spanning bevatten. Rijden met een te lage bandenspanning is gevaarlijk en kan leiden tot onnodige bandenslijtage. Met als gevolg dat banden gaan cuppen. Een lage bandenspanning veroorzaakt een grotere schouderbelasting van je banden, waardoor de band meer doorzakt.  Wordt de bandenspanning verhoogd, dan ontlast je de schouders.

Bandkeuze

De juiste bandkeuze is ook  belangrijk om het cuppen van banden te voorkomen. Wanneer uw auto gevoelig is voor cupvorming, is het beter een band te kiezen met kleinere schouderblokken die de wringing beter kunnen absorberen. Bij het afrollen op het wegdek ontstaat dan minder wringing waardoor onregelmatige slijtage wordt voorkomen. Ik adviseer u graag over de juiste banden voor uw auto.

Schokbrekers

Controleer regelmatig de werking van de schokbrekers. Defecte schokbrekers zorgen ervoor dat uw banden minder regelmatig contact met de weg hebben met allerlei vreemde slijtagepatronen aan de banden tot gevolg.

Wat is er te doen aan gecupte banden?

Een oplossing voor gecupte banden is deze banden te laten trimmen (afdraaien) maar meestal blijft er te weinig profiel over om er nog iets van te maken. Wat kan ik er aan doen om “cup-vorming” te voorkomen? Wij adviseren u om regelmatig de banden van positie te (laten) wisselen, zo rond de 7.500 à 10.000 km.

CARAVANBANDEN, denk aan uw veiligheid

CARAVANBANDEN, denk aan uw veiligheid

Over het algemeen ontstaan er problemen met caravanbanden doordat de meeste caravans langdurig op één plek stil staan. Door het hoge gewicht (verdeeld over slechts 2 wielen i.p.v. 4 wielen bij een auto) wat constant op de banden drukt wordt het loopvlak van de band...

Waarom moet een ventiel worden vervangen?

Waarom moet een ventiel worden vervangen?

Een rubber ventiel krijgt tijdens zijn “leven”heel wat te voorduren. Tienduizenden keren opwarmen en afkoelen, zonlicht, de centrifugaalkracht die het ventiel constant laat bewegen, pekel en ga zo maar door. Geen wonder dat op een gegeven moment de rek eruit is. Het...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *