Selecteer een pagina

Aanhaalkoppel wielbouten/wielmoeren

Techniek | 0 Reacties

Tenzij u vierseizoenenbanden gebruikt, moet u de wielen twee keer per jaar verwisselen. Er zijn twee alternatieven: een bezoek aan de werkplaats of zelf je wielen wisselen. Bij de laatste variant zijn er enkele belangrijke aandachtspunten, vooral met betrekking tot het aandraaien van de wielbouten/moeren. De wielbouten/moeren moeten niet alleen bij het verwisselen van de wielen met een bepaald koppel worden vastgedraaid, ze moeten ook na 50 kilometer rijden opnieuw worden gecontroleerd.

Alfa Romeo

  • 145 / 146 / 155 / 156 / 164 / Mito

    90 Newtonmeter

  • 147 / GT / 166 / Spider / GTV

    100 Newtonmeter

  • 159 / Brera / Spider (939)

    110 Newtonmeter

 

Audi

  • 80 / 90 / Coupé / Cabrio (89,89Q) / 100 / 200 / A6 / S6 (43/44/C4/Q1)

    120 Newtonmeter

  • A2 / A3 / S3 / A4 / S4 / A5 / S5 / A6 / S6 / A8 / S8 / V8 / RS6 / TT

    120 Newtonmeter

  • Let op: Voor sommige uitvoeringen van de A3 / A4 / A6 / A8 / TT-modelserie is het aanhaalmoment volgens Audi verhoogd naar 140 Nm.

    140 Newtonmeter

 

BMW

  • 1-serie (E81, E82, E87, E88) | 3-serie (E30) | 3-serie (E36) | 7-serie (E32, E38) | 8-serie (E31) | Z3 (E36) | Z4 (E85, E86, E89) | Z8 (E52)

    110 Newtonmeter

  • 3-serie (E46, E90) | 5-serie (E28, E34, E39, E60) | M5 (M560) | 6-serie (E24,E63,E64) | 6-serie (F12, F13) | X1 (E84)

    120 Newtonmeter

  • 1-serie (F20, F21, F22, F23) | 3-serie (F30) | 5-serie (F10, F11) | 5-serie GT (F07) | 7-serie (F01, 701)

    130 Newtonmeter

  • 7-serie (E65, 765) | X3 (E83) | X3 (F25) | X5 (E53) | X5 (E70) | X6 (E71, E72)

    140 Newtonmeter

  

Chevrolet

  • Aveo / Epica / Kalos

    120 Newtonmeter

  • Captiva

    125 Newtonmeter

 

Chrysler

  • Crossfire / Neon / Stratus

    110 Newtonmeter

  • Voyager (ES,GS,RG) / Sebring (JR) / 300M / PT-Cruiser / New Yorker

    120 Newtonmeter

  • Sebring (JS)

    135 Newtonmeter

  • 300C

    140 Newtonmeter

 

Citroën

  • AX / Berlingo / BX / C 2 / C3 / C4 (L) / C5 / Nemo / Saxo / Xsara / Xantia / XM / ZX

    90 Newtonmeter

  • C 1

    100 Newtonmeter

  • C 8 / Evasion / Jumpy

    110 Newtonmeter

  • C 4 (U****)

    120 Newtonmeter

  • C 6

    130 Newtonmeter

  • Crosser

    145 Newtonmeter

  • Jumper

    180 Newtonmeter

 

Dacia

  • Logan / Sandero

    105 Newtonmeter

 

Daewoo

  • Lanos

    100 Newtonmeter

  • Espero / Kalos / Leganza / Nexia

    110 Newtonmeter

  • Evanda / Nubira / Lacetti / Rezzo

    120 Newtonmeter

 

Daihatsu

  • Applause / Charade / Cuore / Copen / GranMove / Materia / Move / Sirion / Terios / Trevis / YRV

    110 Newtonmeter

 

Dodge

  • Caliber / Jeep Compass / Patriot

    125 Newtonmeter

  • Nitro

    130 Newtonmeter

 

Fiat

  • 500 / Brava / Bravo / Cinquecento / Coupe / Croma (154) / Doblo / Fiorino / Linea / Marea / Mulitpla

    90 Newtonmeter

  • Palio / Panda / Regata / Ritmo / Seicento / Strada / Tempra / Tipo / Uno

    90 Newtonmeter

  • Barchetta / Idea / Sedici / Stilo

    100 Newtonmeter

  • Croma (194) / Punto / Scudo / Ulysse

    110 Newtonmeter

  • Ducato (230,244,250)

    180 Newtonmeter

 

Ford

  • Cougar / Fiesta / Fusion / KA / Orion / Puma / Sierra / StreetKA

    100 Newtonmeter

  • C-Max / Escort / Focus / Mondeo / Probe / Scorpio / Windstar

    110 Newtonmeter

  • Transit / Tourneo (PH2,PJ2,PT2,PU2)

    120 Newtonmeter

  • Maverick / Mondeo (BA7)

    130 Newtonmeter

  • Galaxy / S-Max

    160 Newtonmeter

 

Honda

  • Accord / Civic / CR-V / FR-V / HR-V / Integra / Legend / Logo / Jazz / Prelude / Shuttle / Stream

    110 Newtonmeter

 

Hyundai

  • Accent (X-3) / I30 / Pony

    100 Newtonmeter

  • Atos / Accent / Coupe / Elantra / Getz / Grandeur / I10 / I20 / Lantra / Matrix / SanatFe / Santamo / S-Coupé / Sonata

    110 Newtonmeter

  • Trajet / Tucson / XG / IX55-VeraCruz

    110 Newtonmeter

 

Jaguar

  • X-Type (CF1)

    120 Newtonmeter

  • XF (CC9)

    165 Newtonmeter

  • S-Type (CCX) / XJ (N3)

    130 Newtonmeter

 

Jeep

  • Cherokee/Commander (WJ)

    110 Newtonmeter

  • Cherokee/Commander (WH)

    130 Newtonmeter

 

Kia

  • Sephia

    100 Newtonmeter

  • Carens / Cee’d / Cerato / Clarus / Joice / Magentis / Opirus / Picanto / Rio / Shuma / Soul / Sportage

    110 Newtonmeter

  • Carnival

    130 Newtonmeter

 

Lancia

  • Delta / Dedra / Lybra / Prisma / Thema / Y

    90 Newtonmeter

  • Musa / Thesis

    100 Newtonmeter

  • Kappa / Phedra / Zeta

    110 Newtonmeter

 

Land Rover

  • Freelander (LN)

    110 Newtonmeter

  • Freelander (LF)

    150 Newtonmeter

 

Lexus

  • GS / IS / LS / RX / SC

    110 Newtonmeter

 

Mazda

  • 121 / 323 / 626 / 929 / CX-7 /Demio / Mazda 2 / Mazda 3 / Mazda 6 / MX-3 / MX-5 / MX-6 / RX-8 / Xedos 6 / Xedos 9

    110 Newtonmeter

  • Mazda 5 / Tribute

    120 Newtonmeter

  • MPV

    130 Newtonmeter

 

Smart

  • Forfour / CityCoupé / Fortwo

    110 Newtonmeter

 

Mercedes Benz

  • 190 / A-Klasse (168) / C-Klasse (H0,202,203,203K,203CL) / CLK / E-Klasse (124,124C,124T,210,210K) / SLK / SL(129)

    110 Newtonmeter

  • A-Klasse (169) / B-Klasse / C-Klasse (204,204K) / CLS / E-Klasse (207,211,211K,212) / SL (230) / Vaneo

    130 Newtonmeter

  • Vito

    140 Newtonmeter

  • CL-Klasse / GL-Klasse / GLK-Klasse / ML-Klasse / R-Klasse / S-Klasse

    150 Newtonmeter

  • Vito / Viano / V-Klasse

    160 Newtonmeter


Mini

  • Mini / R50

    110 Newtonmeter

  • Mini-N

    140 Newtonmeter

 

Mitsubishi

  • Carisma / Cordia / Colt / Eclipse / Galant / Grandis / Lancer / Outlander / Pajero / Space Wagon / Space Runner / Sapporo / Sigma / Space Star / Tredia

    110 Newtonmeter

  • Pajero (V60)

    130 Newtonmeter

 

Nissan

  • Bluebird / Cherry / Prairie / Pixo / Stanza / Sunny

    90 Newtonmeter

  • 100 NX / 200SX,ZX / 350Z / Almera / Maxima / Micra / Primera / Serena

    100 Newtonmeter

  • Murano / Navara / Note / Tiida / Pathfinder (R51) / Qashqai / X-Trail

    110 Newtonmeter

  • Primastar (F4/J4)

    160 Newtonmeter

 

Opel

  • Agila (Agila met tapeinden: 85Nm)/ Ascona / Tigra

    100 Newtonmeter

  • Astra / Calibra / Corsa / Combo / Kadett / Meriva / Omega / Senator / Vectra / Zafira

    110 Newtonmeter

  • Signum

    120 Newtonmeter

  • Antara

    125 Newtonmeter

  • Insignia

    150 Newtonmeter

  • VIVARO

    160 Newtonmeter

 

Peugeot

  • 106 / 205/ 206 / 306 / 307 / 309 / 405 / 406 / 407 / 605 / 607 / 1007 / Bipper / Partner / Rancho

    90 Newtonmeter

  • 107 / 207 / 308 / 3008

    100 Newtonmeter

  • 806 / 807 / Expert

    110 Newtonmeter

  • 4007

    120 Newtonmeter

  • Boxer

    180 Newtonmeter

 

Porsche

  • Boxster/Cayman (987)

    130 Newtonmeter

  • Cayenne

    160 Newtonmeter

 

Proton

  • Persona

    100 Newtonmeter

 

Renault

  • R 5 / R9 / R11

    90 Newtonmeter

  • R19 / R21 / R25 / Twingo

    100 Newtonmeter

  • Avantime / Clio / Espace / Kangoo / Laguna (B56,K56,G) / Megane / Modus / Safrane / VelSatis

    110 Newtonmeter

  • Scenic

    120 Newtonmeter

  • Laguna (T)

    155 Newtonmeter

  • Trafic (FL,JL)

    160 Newtonmeter

 

Rover

  • 200 / 214-420 / Concerto

    100 Newtonmeter

  • 25/MG ZR / 400 / 45/MG ZS / 75/MG ZT / 620-623 / 820 / 825 / 827

    110 Newtonmeter

MG

  • 900 / 9000

    110 Newtonmeter

  • 9-3 / 9-5

    120 Newtonmeter

 

Seat

  • Arosa / Cordoba / Inca / Ibiza

    110 Newtonmeter

  • Altea / Exeo / Toledo / Leon

    120 Newtonmeter

  • Alhambra

    160 Newtonmeter

 

SangYong

  • Kyron (DJ)

    150 Newtonmeter

 

Subaru

  • Forester / Impreza / Legacy / Justy / J10 Justy

    100 Newtonmeter

  • B9 Tribeca

    120 Newtonmeter

 

Skoda

  • Favorit / Felicia / Forman / PickUp

    110 Newtonmeter

  • Fabia / Octavia / Praktik / Roomster / Superb

    120 Newtonmeter

 

Suzuki

  • Swift (EA,MA) Wagon R+ (EM)

    80 Newtonmeter

  • Alto / Liana / Baleno / Splash

    90 Newtonmeter

  • Swift (EZ,MZ) / SX4 / Ignis

    100 Newtonmeter

  • Vitara / Wagon R+ (H00,MM)

    110 Newtonmeter

 

Toyota

  • Avensis / Auris / Aygo / Carina / Camry / Corolla / Celica / IQ / MR2 / Paseo / Previa / Prius / PicNic / Starlet / Tercel / UrbanCruiser / Yaris / Supra / RAV4

    110 Newtonmeter

 

Volkswagen

  • Caddy (9KV,9KVF,9U,14D) / Polo (86C,6N,6NF,6KV)

    110 Newtonmeter

  • Corrado / Golf I-II / Lupo / Jetta I-II / Passat (32B,35i) / Scirocco (53,53B)

    110 Newtonmeter

  • Beetle / Bora / Eos / Fox / Golf III / Golf IV / Golf V / Golf Plus / Jetta / Passat (3B,3BG,3C) / Polo (6R,9N) / Touran / Vento

    120 Newtonmeter

  • Caddy (2K,2KN) / Tiguan / Phaeton

    130 Newtonmeter

  • Sharan / Touareg (Steek:5×130)

    160 Newtonmeter

  • Bus T4

    170 Newtonmeter

  • Bus T5 / Touareg (Steek:5×120)

    180 Newtonmeter

 

Volvo

  • S40/V40 (V)

    100 Newtonmeter

  • 850er Serie / 900er Serie / S70 / V70 / C70 / XC70 (G,L,N) / S90 / V90

    110 Newtonmeter

  • C30 / S40 / V50 / C70 (M,M-2D)

    120 Newtonmeter

  • S60 / S70 / V70 / C70 / XC70 (J,JV)

    130 Newtonmeter

  • S80 / S70 / V70 / C70 / XC70 (B,S) / XC60 / XC90

    140 Newtonmeter

 

Disclaimer
De op dit informatieblad opgenomen informatie is door Groenendijk Banden
met zorg samengesteld, doch voor de juistheid en de volledigheid
daarvan kan door Groenendijk Banden niet worden ingestaan.
Iedere aansprakelijkheid voor welke schade dan ook ten gevolge van het
gebruik van de gegevens opgenomen in dit informatieblad, wordt door
Groenendijk Banden uitdrukkelijk afgewezen.

Wielenbouten en wielmoeren dienen volgens
fabrieksvoorschrift te worden vastgezet met het juiste
aanhaalmoment! Raadpleeg bij twijfel de
voertuigfabrikant.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *